Promise me

Jävlar vad det märks fort när jag inte har suttit vid datorn en längre stund några dagar, det är ju ett helvete att hinna ikapp alla som har bloggat sönder under dagarna :O Mycket har hänt senaste tiden, bland annat så har jag varit med om mitt första polisförhör:O Den ni ;) Självklart är det inte jag som har gjort något utan jag kunde ha någon detalj dom ville höra, vilket jag iofs inte hade men det hör inte hit ;)

Nej men största anledningen till att jag gick in hit var för att lägga upp en liten lista eftersom jag vet många omkring mig som har barn och röker:

Viktiga fakta om barn och rökning:
  • En rökande mamma har svårare att komma igång med amningen och bröstmjölkens mängd minskar.
  • Bröstmjölken innehåller 3 gånger högre halt av nikotin än mammans blod. 
  • Rökning i familjen ökar risken för plötslig spädbarnsdöd.
  • Spädbarnskolik är 5-10 gånger vanligare när någon förälder röker.
  • Barn som får i sig rök får oftare luftvägsinfektioner och öroninflammationer
  • Allergier är vanligare eller blir svårare. Det gäller framför allt astma, men även eksem.
  • Tobaksrök orsakar vart 3-5:e fall av astma under förskoleåren.
  • Om en förälder röker mer än 10 cigaretter per dag fördubblas risken för astma upp till 5 års ålder.
  • Barn som utsätts för cigarettrök får sämre lungfunktion, ju mer rök desto mindre lungkapacitet
  • Rökning i omgivningen ökar risken för barnleukemi och ev också hjärntumörer hos barn och lungcancer senare i livet.
  • Rökning i omgivningen ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom i vuxen ålder.
  • Rökning i trånga utrymmen t ex bilar ger ofta illamående och huvudvärk.
  • Om en vuxen röker 10 cigaretter/dag i hemmet "röker barnet" 150-300 cigaretter per år. (Barn får i sig 5-10% av röken).
  • 7 av 10 ungdomar röker om de har rökande föräldrar jämfört med 1 av 10 om föräldrarna inte röker.

Kommentarer
Postat av: Sarah

Ingen kommer väl bry sig, folk vet ju redan att det är farligt men dom verkar ju inte bry sig, inte ens om sina barn ^^

2010-02-13 @ 11:48:34
URL: http://sarahclasson.blogg.se/
Postat av: Hanna

Sv: Ja tydligen fick du de :P

2010-02-20 @ 12:04:08
URL: http://hannalinneapersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0